31 duizend Nederlanders jaarlijks meer dan 10 keer op de bon voor verkeersovertredingen

Uit de vrijgegeven cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) blijkt dat ongeveer 31.000 Nederlanders jaarlijks meer dan 10 verkeersboetes ontvangen. BNR heeft hier onderzoek naar gedaan en stelt dat deze overtreders net zo gevaarlijk zijn als dronken bestuurders. De boetes die worden gegeven naar aanleiding van de overtredingen zijn voornamelijk het gevolg van snelheidsovertredingen, wat driekwart van de gevallen betreft, maar kunnen ook voortkomen uit overtredingen zoals door rood rijden of verkeerd parkeren.

De Wet Mulder

De verkeersboetes die worden uitgeschreven vallen onder de Wet Mulder, die in 1989 werd ingevoerd met als doel de werklast van het Openbaar Ministerie te verlichten. Deze wet maakt het mogelijk om lichte verkeersovertredingen administratief af te handelen, zonder tussenkomst van een rechter en dus zonder een strafrechtelijke procedure. Hierdoor kunnen boetes efficiënt worden opgelegd door het CJIB. De Wet Mulder richt zich voornamelijk op overtredingen zoals snelheidsovertredingen, foutparkeren, door rood licht rijden en het niet dragen van een gordel.

Waarom is dit problematisch?

Hoewel het aantal overtreders slechts een klein deel van de Nederlandse bevolking uitmaakt, vormt deze groep toch een groot gevaar op de weg. Uit onderzoek van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt dat mensen met elf boetes in vier jaar tijd ruim veertig keer meer kans hebben om bij een ongeval betrokken te zijn. 

Het onderzoek wat gevoerd werd door BNR laat zien dat veel recidivisten, de mensen die herhaaldelijk overtredingen maken, ook veel verkeersongelukken veroorzaken, soms met dodelijke afloop.

Hardere aanpak

Andere landen erkennen en bestraffen het probleem van herhaaldelijke verkeersovertredingen wel. In Duitsland resulteert meer dan acht overtredingen binnen één jaar in een rijontzegging. In Australië word je rijbewijs tijdelijk ingenomen bij meer dan 13 overtredingen binnen drie jaar.

Slachtofferhulp Nederland dringt aan op een strengere aanpak van deze groep recidivisten, met als doel het voorkomen van dodelijke verkeersongevallen.